۲۴ خرداد ۱۳۹۰، ۱۶:۳۱

استفاده از فناوری راه توسعه کشاورزی/اراضی خرد مانع توسعه کشاورزی

استفاده از فناوری راه توسعه کشاورزی/اراضی خرد مانع توسعه کشاورزی

بناب - خبرگزاری مهر: مدیربرنامه ریزی و بودجه سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم استفاده از دانش فنی و روشهای ترویجی در صنعت کشاورزی جهت دستیابی به کشاورزی اقتصادی و رقابتی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حممد باقرزاده ظهر سه شنبه در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه شهرستان بناب با بیان اینکه استفاده بهینه از منابع آب و خاک کشاورزی به تلاش مضاعف مسئولان و کشاورزان نیاز دارد افزود: باید با بهره گیری از فرهنگ کار و تلاش بومی و منطقه ای از دانش فنی و روشهای نوین ترویجی نیز استفاده کنیم تا زمینه ایجاد کشاورزی اقتصادی و رقابتی در استان را بوجود بیاوریم و سازمان نظام مهندسی کشاورزی در این مورد نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به اقدامات مؤثر دولت در سالهای اخیر بمنظور حمایت از بخش تولید و کشاورزی در کشور گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز در راستای اقتصادی کردن صنعت تولید صورت گرفتـه است و در ادامه دولت تلاش می کند موانع و مشکلات فراروی کشاورزان را برطرف کند.

مدیر برنامه ریزی و بودجه جهادکشاورزی استان نداشتن آمار و اطلاعات دقیق در بخش کشاروزی را مشکلی بزرگ برای برنامه ریزی و پیشرفت این صنعت در استان دانست و گفت: کشاورزان باید از طریق همکاری نزدیک و صادقانه با مسئولان منطقه به تهیه و استخراج آمار و اطلاعات دقیق و جامع صنعت کشاورزی شهرستان برای مدیریت علمی کشاورزی و همچنین بهبود کمی و کیفی محصولات تلاش جدی بخرج دهند.

وی در ادامه از اجرای دو طرح مهم « عکسبرداری هوایی» از زمین های کشاورزی و« جی آی اس» در استان آذربایجان شرقی خبرداد و اظهارداشت: با حمایت نزدیک استانداری، عملیات عکسبرداری هوایی از زمین های کشاورزی استان از یکسال گذشته آغاز شده و شهرستان بناب زودتر از سایر شهرهای دیگر به اتمام رسیده است و اکنون عملیات عکسبرداری زمینی درحال انجام است که نیاز به همکاری و همراهی کشاورزان دارد.

به گفته وی طرح « جی آی اس» برای اولین بار در استان در شهرستان بناب بصورت میدانی شروع شده و با اتمام آن اعمال مدیریت علمی و ایجاد تولید رقابتی در صنعت کشاورزی استان محقق خواهد شد.

باقرزاده در پایان سخنان خود از کاهش میزان بارندگی در آذربایجان شرقی طی ماههای اخیر خبرداد و گفت: با وجود اینکه فقط 36 درصد آب شیرین کشور را دراختیار داریم، اما در این بخش 65 درصد است و با این وضع مشکل کمبود آب کشاورزی نیز چندین برابر خواهد بود و باید استفاده بهینه از منابع آبی را جدی بگیریم.

کوچک بودن اراضی،‌ مشکل کشاورزی بناب

در این مراسم، معاون فرماندار بناب نیز با تمجید از کشاورزان منطقه بخاطر برداشت محصول با تولید بالا از قطعات کوچک اذعان داشت: مشکل کوچک بودن و قطعه قطعه بودن زمینهای کشاورزی بناب، تعامل نزدیک کشاورزان و مسئولان جهاد کشاورزی را طلب می کند و فعـال سازی تعاونـی در کشاورزی نیز می تواند نقش مهمی در یکپارچه سازی زمینهای کشاورزی و ترویج آبیاری تحت فشار و قطره ای داشته باشد.

ناصر هاشمی با اشاره به ضرورت استفاده همه کشاورزان از امتیاز بیمه محصولات کشاورزی گفت: نباید به آمار فعلی اعضای صندوق بیمه کشاورزی در شهرستان بناب اکتفا کرد بلکه باید تمام سعی خود را در به صفر رساندن میزان خسارت بخش کشاورزی و تأمین امنیت شغلی و درآمد کشاورزان بکار گیریم.

وی با اعلام اینکه « نباید به آمار ناچیز فعلی خوشبین باشیم» افزود: دهیاران و شوراهای روستاها به عنوان مروج و جهاد کشاورزی به عنوان مبتکر برنامه های ترغیبی و تشویقی می توانند نقش مهمی در افزایش میزان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی و تأمین امنیت محصولات آنها ایفا کنند.

معاون فرماندار بناب در بخش دیگری از سخنان خود؛ با انتقاد از استقبال ضعیف کشاورزان بناب از طرح آبیاری تحت فشار کشاورزی تصریح کرد: وضعیت آمار پایین مربوط به این بخش شایسته کشاورزان تلاشگر و فهیم بناب نیست و باید این آمار کم افزایش یابد.

لزوم آگاه سازی کشاورزان در استفاده از سموم کشاورزی

مدیر جهادکشاورزی بناب نیز با گرامیداشت « هفته جهادکشاورزی» اظهارداشت: خانواده بزرگ جهادکشاورزی در کشور، همگام با سیاستهای دولت خدمتگزار، در راستای اقتدارملی در تولید و خودکفایی در تأمین محصولات کشاورزی تلاش می کند.

حسنعلی فتحی از توزیع گسترده سموم و کودهای جدید و بیولوژیک در سطح شهرستان خبرداد و گفت: با هدف تولید محصولات سالم و ارگانیک و بهبود کیفیت خاک و کاهش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی، این اقدام ادامه خواهد داشت و برای تحقق اهداف کشاورزی، آگاه سازی و ترغیب کشاورزان توسط دهیاران و شوراها ضروری است.

وی همچنین میزان فعلی کشاورزان تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی را ناکافی دانست و عنوان کرد: این میزان باید به 100 درصد برسد.

در پایان مراسم از کشاورزان نمونه و فعالان عرصه کشاورزی با اهدای لوح یادبود تجلیل بعمل آمد.

کد خبر 1335628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha